Waar kunnen we u mee helpen?

Alle vragen én antwoorden die je hebt over graan en alles rondom granen!

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om vlokken te bereiden. Een tip: kijk hier voor al onze lekkere recepten. Een basisbereiding om onze vlokken te koken:
• Breng 3 dl melk of water aan de kook.
• Voeg er 30 gram vlokken aan toe.
• Kijk op de verpakking hoe lang ze moeten koken, ze zijn gaar als er geen harde stukjes meer inzitten.
• Laat de vlokken nog even staan in de melk (nawellen) zodat het echt een lekker papje wordt. Ook de naweltijd staat op onze verpakking.
• Smullen maar!

Nee. Maar de één vindt het simpelweg lekkerder om de vlokken of muesli gekookt te eten, omdat ze dan zachter zijn en makkelijker te verteren. Terwijl de ander ze het liefst knapperig eet. Welke manier het beste bij je past? Test het zelf!

Onze havermout wordt gemaakt van puur en alleen haver. Haver heeft de hoogste concentratie vitaminen en mineralen. Het verlaagt het cholesterol, houdt de bloedsuikerspiegel onder controle en het kan helpen om gewicht te verliezen. Haver zit vol natuurlijke proteïnen waar je lange tijd energie van krijgt. Om van haverkorrel havermout te maken, knippen we de haverkorrel in kleine stukjes en pletten het daarna tot mooie kleine vlokjes. Deze kleine vlokjes worden havermout genoemd. Door de haver te pletten kan ons lichaam de voedingsstoffen die in de haver zitten beter opnemen en gebruiken.

Het is een inschatting van de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten. Koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven hebben een lage glycemische index. De GI van glucose is 100. Een waarde onder 55 is laag. In het algemeen wordt een lage GI als gunstig, dus gezond, beschouwd. Dat is niet per definitie waar (het is van meerdere factoren afhankelijk) maar de GI kan wel een goede richtlijn zijn voor een gezonder voedingspatroon.

Fytinezuur is een stof die van nature voorkomt in zaadachtige voedingsmiddelen zoals granen, bonen en noten. Het bevindt zich vooral in de buitenste lagen van granen.
De formele benaming is overigens fytaat. In de natuur is fytaat een bron van fosfor voor de kiemplant. De mens maakt nauwelijks fytase aan en kan daarom deze vorm van fosfor slechts beperkt benutten.