Meesters van De Halm > Blog > Ons lesprogramma voor de basisschool Ons lesprogramma voor de basisschool De meeste kinderen staan steeds verder van de natuur af en weten niet meer waar voeding vandaan komt. We vinden dat jammer en willen graag een steentje bijdragen om dit te veranderen. Zit jij of jouw kind in groep 7 of 8 van de basisschool? Dan hebben wij een heel leuk en leerzaam lesprogramma over voeding, biologisch en ontbijtgranen. Het Lespakket bestaat uit de volgende lessen: Biologieles Ze starten met een openingsles c.q. biologieles. In deze les starten ze met de introductie van het onderwerp waar ze aan gaan werken. Ook wordt er verteld dat ze op uitstapje gaan naar Meesters van De Halm en dat dit de voorbereiding is voor het uitstapje. Daarna gaan ze verder met de theorie voor deze les. Dit is een biologie les die gaat over biologische producten, maar ook over de voedingswaarde die staan afgedrukt op de zijkant van een verpakking. Ook de schijf van vijf wordt besproken. Rekenles 1 Deze les is na de openingsles. De leerlingen hebben de introductie dus al gehad over het onderwerp. De kinderen gaan in een groepje werken. Ieder groepje krijgt een zakje muesli. Er wordt verteld dat een muesli uit verschillende ingrediënten bestaat. Ieder groepje moet gaan bepalen wat de verhouding is van de ingrediënten in de muesli. Hoe ze dit kunnen doen mogen ze in de groepjes zelf bedenken. Nadat ze het in grammen hebben geschat, zetten ze het om in procenten. Hoeveel procent is dat van het geheel. Tot slot zetten de leerlingen de grammen en de procenten in een verhoudingstabel. Rekenles 2 Ze starten met het herhalen wat ze bij rekenles 1 hebben gedaan. Als ze dat hebben gedaan gaan ze zelf een eigen muesli mengen. Vooraan in de klas liggen alle ingrediënten waardoor ze kunnen zien waar ze uit kunnen kiezen. Ze moeten duidelijk opschrijven hoeveel gram ze van elk ingrediënt gaan gebruiken. Wanneer ze dat gedaan hebben gaan ze ook nog aan de slag met het berekenen van de juiste voedingswaarden zodat ze dit straks echt kunnen laten afdrukken op een zakje bij de Meesters van de Halm. Taalles Tijdens deze les gaan de leerlingen spellen. Dit is een dag na de rekenlessen en de biologieles. Ze hebben een verpakking gezien van de muesli en zien dat er normaal gesproken een tekst zeop staat met ingrediënten. De opdracht voor de leerlingen is om nu in een groepje een eigen tekst te schrijven die op de verpakking geprint gaat worden. De opdracht is als volgt: Schrijf een mooie tekst voor op de voorkant van jouw muesli verpakking. Zorg ervoor dat de klant enthousiast wordt en dat alle ingrediënten worden benoemd op de verpakking. Denk aan je publiek en je doel tijdens het schrijven van de les. Uitstapje De leerlingen gaan op excursie naar de Meesters van de Halm. Daar krijgen ze een rondleiding door het gebouw. Deze rondleiding duurt 20 tot 30 minuten. De leerlingen hebben tijdens de rekenles een muesli bedacht. Vandaag gaan ze deze muesli echt in die verhoudingen mengen. Na het mengen van de muesli gaan de leerlingen met de gemengde muesli naar de inpakmachines. Hier mogen ze de gemengde muesli laten verpakken en natuurlijk mogen ze die mee naar huis nemen. Ze krijgen een verpakking met de eigen tekst en berekende voedingswaarden. Tenslotte gaan ze zelf havermoutkoekjes maken. Het is belangrijk dat de juf/ouders begeleiden tijdens het maken van de havermoutkoekjes. Beeldende Vorm les Dit is de laatste les. De leerlingen hebben een dag eerder zelf een muesli gemengd en gaan vandaag een reclameposter/folder maken. Eisen aan de opdracht: – Bedenk je publiek – Zorg ervoor dat je publiek de muesli wil gaan kopen. – Werk samen en werk groot Nadat alle leerlingen de reclame folder af hebben gaan de leerlingen elkaars folder bekijken. Welke muesli zouden zij kopen na het zien van de folders/posters. Heb je interesse en wil je meer informatie over het lespakket? Neem dan contact op via ons contactformulier op de contactpagina.
De meeste kinderen staan steeds verder van de natuur af en weten niet meer waar voeding vandaan komt. We vinden dat jammer en willen graag een steentje bijdragen om dit te veranderen. Zit jij of jouw kind in groep 7 of 8 van de basisschool? Dan hebben wij een heel leuk en leerzaam lesprogramma over voeding, biologisch en ontbijtgranen. Het Lespakket bestaat uit de volgende lessen: Biologieles Ze starten met een openingsles c.q. biologieles. In deze les starten ze met de introductie van het onderwerp waar ze aan gaan werken. Ook wordt er verteld dat ze op uitstapje gaan naar Meesters van De Halm en dat dit de voorbereiding is voor het uitstapje. Daarna gaan ze verder met de theorie voor deze les. Dit is een biologie les die gaat over biologische producten, maar ook over de voedingswaarde die staan afgedrukt op de zijkant van een verpakking. Ook de schijf van vijf wordt besproken. Rekenles 1 Deze les is na de openingsles. De leerlingen hebben de introductie dus al gehad over het onderwerp. De kinderen gaan in een groepje werken. Ieder groepje krijgt een zakje muesli. Er wordt verteld dat een muesli uit verschillende ingrediënten bestaat. Ieder groepje moet gaan bepalen wat de verhouding is van de ingrediënten in de muesli. Hoe ze dit kunnen doen mogen ze in de groepjes zelf bedenken. Nadat ze het in grammen hebben geschat, zetten ze het om in procenten. Hoeveel procent is dat van het geheel. Tot slot zetten de leerlingen de grammen en de procenten in een verhoudingstabel. Rekenles 2 Ze starten met het herhalen wat ze bij rekenles 1 hebben gedaan. Als ze dat hebben gedaan gaan ze zelf een eigen muesli mengen. Vooraan in de klas liggen alle ingrediënten waardoor ze kunnen zien waar ze uit kunnen kiezen. Ze moeten duidelijk opschrijven hoeveel gram ze van elk ingrediënt gaan gebruiken. Wanneer ze dat gedaan hebben gaan ze ook nog aan de slag met het berekenen van de juiste voedingswaarden zodat ze dit straks echt kunnen laten afdrukken op een zakje bij de Meesters van de Halm. Taalles Tijdens deze les gaan de leerlingen spellen. Dit is een dag na de rekenlessen en de biologieles. Ze hebben een verpakking gezien van de muesli en zien dat er normaal gesproken een tekst zeop staat met ingrediënten. De opdracht voor de leerlingen is om nu in een groepje een eigen tekst te schrijven die op de verpakking geprint gaat worden. De opdracht is als volgt: Schrijf een mooie tekst voor op de voorkant van jouw muesli verpakking. Zorg ervoor dat de klant enthousiast wordt en dat alle ingrediënten worden benoemd op de verpakking. Denk aan je publiek en je doel tijdens het schrijven van de les. Uitstapje De leerlingen gaan op excursie naar de Meesters van de Halm. Daar krijgen ze een rondleiding door het gebouw. Deze rondleiding duurt 20 tot 30 minuten. De leerlingen hebben tijdens de rekenles een muesli bedacht. Vandaag gaan ze deze muesli echt in die verhoudingen mengen. Na het mengen van de muesli gaan de leerlingen met de gemengde muesli naar de inpakmachines. Hier mogen ze de gemengde muesli laten verpakken en natuurlijk mogen ze die mee naar huis nemen. Ze krijgen een verpakking met de eigen tekst en berekende voedingswaarden. Tenslotte gaan ze zelf havermoutkoekjes maken. Het is belangrijk dat de juf/ouders begeleiden tijdens het maken van de havermoutkoekjes. Beeldende Vorm les Dit is de laatste les. De leerlingen hebben een dag eerder zelf een muesli gemengd en gaan vandaag een reclameposter/folder maken. Eisen aan de opdracht: – Bedenk je publiek – Zorg ervoor dat je publiek de muesli wil gaan kopen. – Werk samen en werk groot Nadat alle leerlingen de reclame folder af hebben gaan de leerlingen elkaars folder bekijken. Welke muesli zouden zij kopen na het zien van de folders/posters. Heb je interesse en wil je meer informatie over het lespakket? Neem dan contact op via ons contactformulier op de contactpagina.